Holmsland Sogneforening
Holmsland Gymnastik-<br>og Ungdomsforening
Holmsland Idræts- og Kulturcenter
Holmsland.dk
Holmsland SogneforeningHolmsland SogneforeningHolmsland SogneforeningHolmsland SogneforeningHolmsland Sogneforening

Holmsland Sogneforening - aktuelt.

Senest opdateret 26-03 2021

___________________________________________________________

Påsken 2021

Gran i håret” sagde de for år tilbage i julekalenderen Jesus og Josephine, når julestemningen skulle løftes.
Nu har vi brug for at løfte påskestemningen, for påsken bliver ikke helt det vendepunkt, som statsministeren håbede og troede i sin nytårstale.
Sæt påskeliljer i corona-håret! Det pynter og hjælper på humøret.
Vi kan glæde os over, at det udendørs forsamlingsloft er løftet, så idrætsaktiviteter kan foregå.
HGU starter ”Outdoortræning” og der er ”Gang i Kloster”.
Fra den 6. april kan de heldige, der har fået tid, endelig få klippet corona-håret. Husk at have en negativ test med, der er højst 72 timer gammel. Vi må altså gå påsken i møde med vores lange hår og nøjes med at pynte med påskeliljer.
Påsken er Kirkens største højtid, og kirkerne er åbne og holder gudstjeneste, dvs. i forkortet andagtsform. Desværre må menigheden stadig ikke synge med på påskesalmerne, men kirkegængerne kan da glæde sig over at lytte til evangeliet og påskemusikken, organisterne og kirkesangerne har øvet sig på og set frem til at fremføre.
Vi andre må synge ”Hil dig, frelser og forsoner” og ”Krist stod op af døde” og de andre salmer, vi kender, derhjemme eller udendørs. Det må vi til gengæld gøre af fuld hals og med påskeliljer i corona håret.

/Bodil Hindsholm Hansen

--------------------------------------------------------------------------------------

Foråret så sagte kommer…

Vintermørket letter dag for dag, men vi lever stadig i skyggen af Corona.
Det har været en hård tid for os alle, men nok især for minkavlerne og deres ansatte.

Foreningslivet har stået stille, og alt det, vi normalt har kunnet samles om, har måttet tilpasse sig skiftende begrænsninger og skullet tænke nyt. Fællesspisningen i centret har fundet en ny form, så vi kan bestille mad om fredagen, hente den om tirsdagen 17.30-19 og spise den derhjemme. En ny form for ”sammen hver for sig”. Kirkens gudstjenester er forvandlet til små andagter, hvor menigheden skal sidde med ekstra god afstand og i øvrigt ikke må synge med  på salmerne, medmindre man da vælger at følge med hjemmefra på streaming.

Men nu kommer foråret med lysere og længere dage.
Herude på Holmsland har vi masser af muligheder for at få lys og frisk luft til fods eller på cykel.
I ”Ywl o æ Kle’t” har Dorthe Krogsgaard skrevet om ”Gemte perler på Holmsland”, de mange seværdigheder, vi her kan gå eller cykle til. Det giver både gode oplevelser, frisk luft i lungerne og mere modstandskraft. Vi kan jo gå turen sammen med naboen eller et par venner og få en god snak undervejs samtidig med, at vi holder den nødvendige afstand.
I løbet af foråret må vi håbe på, at flere af os, især de ældste i blandt os, er blevet vaccineret. Det kan skabe lidt større tryghed og mulighed for, at vi efterhånden igen kan samles med familie og venner og i foreningslivet.

Sogneforeningen håber, I kommer godt igennem den hårde tid og ønsker alle
et glædelig forår.

Bodil Hindsholm Hansen

----------------------------------------------------------------